blogg ketil klingberg livsmestring

Mobbing: Må vi alltid være for sent ute?

06.02.2021

Norgeshistoriens kanskje største mobbesak skal opp i Nedre Telemark tingrett 21. september i år. Advokat Vibeke Hein Bæra representerer 70 innbyggere fra Drangedal kommune. I 2020 sa en rektor til meg da vi diskuterte sterke utfordringer i en skoleklasse: «Vi kan IKKE legge bort fag i skolen» Mitt forslag var å legge bort undervisningen for en periode, for å jobbe med klassemiljøet / skolemiljøet. For svingende. Klart vi kan få bort mobbeproblematikken!


Det er fredag 5. februar, jeg er litt for sent ute for å gå min daglige tur i nærmiljøet. Jeg drar litt motvillig på meg klærne. Det er kaldt ute. Tidligere i dag ble jeg på ny minnet på en sak som har versert i lokal media for ganske lenge siden, mobbesaken i Drangedal. Jeg leser artikkelen på NRK's websider, der det er en link til podkasten - «Drangedalsaken - hvordan kunne det skje?» Før jeg går ut døra, setter jeg podkasten på. Jeg tar på meg hanskene, låser døra og begynner å gå. Det er svinkaldt...

Jeg hadde ikke mye lyst til å gå i kveld. Fredag og gode greier. Men jeg skal si deg at jeg fort fikk opp tempoet og det ble varmt. Det sørget denne 36 minutter korte podkasten for. Det vil si - det tok bare 5 minutter før jeg gikk raskt og var i fyr og flamme. Jeg merket ikke minusgradene mer... Cecilie Haugen forteller i podkasten noen hårreisende historier, som forteller om ansvarsfraskrivelse fra skolen og kommunen, fortellinger jeg kjenner river i meg.

Midt i podkasten blir avisredaktør Jan Magne Stensrud i Drangedalsposten intervjuet. Han begynte å «pirke i» mobbesaken, ville skrive om mobbingen hadde blitt en kultur, og han ønsket en debatt om saken. Han forteller at han har fått tilgang til et brev som er sendt fra Drangedal skole, til en elev som har forsøkt å si ifra om mobbing. Svaret fra skolen er: «Vi vet at sønnen din blir plaget og mobbet, men han må nok lære seg å tåle litt mer.»

Saken har versert i media siden 2019, og det er nok ikke alle som er enige i at det har vært gjort nok. I podkasten er det opptak fra et folkemøte i Drangedal der det møtte 350 personer. Der står ytterligere en som har vært utsatt for mobbing frem - Kristoffer Heldal. Han sier at Drangedal nå har to valg: - «Vi kan forbli kommunen som kommer opp når du åpner synonymordboka og leiter etter «mobbing», eller vi kan gå fra å være mobbekommunen til å bli kommunen som klarte å snu det og bli den varme og inkluderende kommunen.»

Mot slutten av podkasten stiller journalist Richard Aune følgende spørsmål til Cecilie Haugen: «Det tropper opp 350 mennesker på bygdemøte i kveld. Har du håp?» Det tar lang tid før Cecilie svarer: «Jeg ønsker det. Men jeg er veldig usikker, når jeg ser hvor delt bygda er, og jeg ser hvordan ting roer seg når tiden går og ting roer seg i media. Jeg ser ting har gått tilbake i den gamle rutinen. Det er vanskelig å endre.»

Cecilie har mye på hjertet. Det er vanskelig å endre. Allikevel - DET ER MULIG... Jeg kjenner det koker inni meg nå. Jeg har irritert meg grønn over rektoren som sa til meg (og andre som var rundt meg den dagen), at vi ikke kan legge bort fag i skolen. Selvsagt kan vi det. Hva slags læringsmiljø har elever som blir mobbet? Hva slags selvfølelse, selvtillit og selvinnsikt har en mobber? Hva slags selvfølelse, selvtillit og selvinnsikt har en som blir utsatt for mobbing? Hvordan kan vi voksne bare stå å se på at slikt skjer?

Og - tror du Drangedal er alene?

Ungdataundersøkelsen er en årlig spørreundersøkelse blant alle elever på landets ungdoms- og videregående skoler (Ikke gjennomført i 2020 pga. coronapandemien.) Jeg legger av og til frem noen av funnene i undersøkelsen når jeg snakker med ungdom. ( For øvrig - når resultatene tolkes, så kommer det som regel fra departement, politikere og skoleeiere, at det går riktig så bra i skolen...) Jeg velger nå å trekke frem tall som handler om mobbing i 2019 undersøkelsen, der 259 700 elever svarte.

Det er jo flotte tall når KUN 3% av elevene i ungdomsskolen er utsatt for mobbing / plaging, flere ganger i uken. Det er jo BARE 3%! Elevene jeg snakker med er enig i at dette er et lite tall. Så spør jeg: Vet du hvor mye 3% er av de som svarte? Når jeg sier det er 7 800 elever blir det stille rundt meg... (Tallene i videregående skole er «bare 2%», noe som utgjør 5 200 av de som har vært med i undersøkelsen.)

Jeg spør videre: - er dette lite? Alle mener 3% og 2% er lite, men at 13 000 elever er altfor mye.

Kan vi gjøre noe med det? Ja. Selvsagt kan vi gjøre noe med det.

Vi må tørre å legge bort fag noen dager eller uker, kanskje også flere ganger i året! (Jeg mener selvsagt ikke alle fag...) Fordi, alle må ha det trygt og godt på skolen! Uten frykt for å drite seg ut, eller se annerledes ut! Hvis alle kan forstå at vi mennesker er skrudd sammen ulikt, vi tenker ulikt og vi handler ulikt, fordi vi blant annet har ulik oppvekst og kultur med oss i ryggsekken, så er mye gjort.

Vi må jobbe MYE med å øke barn og unges selvfølelse! Det kan vi gjøre hver eneste time... Det kan vi gjøre på fritiden,- altså når som helst. Vi voksne kan og må gjøre det! Barn og unge må lære og forstå at de også kan bidra til å øke selvfølelsen til hverandre,- lære hvordan dette gjøres. Da kan vi også få noe gratis - at selvtilliten øker. Allikevel - vi må også trene på å øke selvtilliten. Det er også mulig, for alle! Allikevel - det er ikke alle som fikser det. Det MÅ læres!

Og hva med selvinnsikt? Det er jo så innmari enkelt å skylde på andre. Det handler om å gå i seg selv. Dette må også læres!

Dette faget, kall det «Livsmestring», kall det «Min hverdag», kall det «Du og jeg» - må på timeplanen, som eget fag i skolen. I disse timene må det være veiledere som FORSTÅR hvordan dette  skal kommuniseres med elevene. Som har god kjemi med aldersgruppen.

"Det handler om å ha det godt med seg selv"

Ketil Klingberg

Og det er så mye mye mer... I bunn og grunn, slik jeg ser det - handler alt om hverdagen vår. Hvordan jeg har det... Hvis jeg har det bra med meg selv, mobber jeg da? Hvis jeg har det bra med meg selv, tør jeg å gå på skolen / jobben da? Hvis jeg har det bra med meg selv, trenger jeg å gjemme meg da? Hvis jeg har det bra med meg selv, lærer jeg lettere da? Hvis jeg har det bra med meg selv, vil hverdagen min være bedre da?

Og du tror dette bare handler om barn...?

Lag deg en god dag 😊

Ketil